ANTALYA – Antalya’da yaz sezonunun açılması, sağlık turizmi ve özellikle dental turizminin ivme kazanıp yükselişe geçtiği bir süreci beraberinde getirdi. Sağlık Bakanlığı, yabancı hasta sayısını artırma hedefiyle havaalanlarının yakınına yabancı doktorların istihdam edildiği serbest bölgelerin kurulması amacıyla bir çalışma başlattı. Birçok diş kliniği ve hastane sağlık turizmine uygunluk belgesi alarak yabancı uyruklu hasta tedavilerine ağırlık verdi.
Sağlık kurumlarının yabancılara sundukları fiyat tarifeleri, ülke vatandaşlarına sunduklarından daha yüksek olduğundan yabancı hasta daha çok tercih edilir oldu. Bu eğilim, yerli hasta cephesinde yükselen şikayetleri de beraberinde getirdi. Kentte özel sağlık hizmeti veren kliniklerden randevu almak için başvurup “Artık Türk hasta bakmıyorum” yanıtını aldıklarından şikayetçi olan birçok hasta, tüketici hakları kapsamında yetkili kurumlara başvurdu.
‘DOKTORUMUZ ARTIK TÜRK HASTA BAKMIYOR’
Antalya’da bir diş polikliniğini muayene için aradığında yaşadıklarını anlatan Derya Özelkan, “Ailemle 15 yıldır düzenli olarak gittiğimiz diş hekiminden rutin kontrollerimiz için randevu almak istedim. Kliniği arayıp randevu tarihi istediğimde diş hekimimizin asistanı, “Doktorumuz artık Türk hastalara bakmıyor” deyince duyduğuma inanamadım. Kendi ülkemde tedaviye kabul edilmemenin şaşkınlığı içindeyim” dedi.
YERLİ-YABANCI AYIRIMI YAPILAMAZ
Son dönemde sıkça karşılaşılan hasta ayrımı sorununu değerlendiren Diş Hekimleri Odası Antalya Şube Başkanı Gassan Yücel, şöyle konuştu: “Antalya sağlık alanında yurt dışından çok yoğun talep görüyor. Buna paralel olarak son birkaç sene içinde klinik sayısı o kadar çok arttı ki Antalya, bu alanda Türkiye’nin en hızlı büyüyen şehirlerinden biri oldu. Son birkaç yılda açılan diş kliniği sayısı yüzde 50 arttı. Ancak sağlık turizminin başlaması kadar sürdürülebilir olması da önemli. Bunun için dikkatli adımlarla, sistemli ilerlemek, yoğunluğu iyi yönetmek zorundayız. Yerli hastaya bakmamak sağlık mevzuatımıza uygun bir şey değil. Hiçbir sağlık kurumunda randevu talep eden yerli hastaya, ‘Yabancı hasta bakıyorum’ gibi bir söylemle yanıt verilemez. Hekimin vakti yoktur, kendisi hastadır, şehir dışındadır, yurt dışındadır, kendisini günde beş tane hasta bakmayla sınırlandırmıştır, randevuları dolmuştur. Bu gibi açıklamalarla hasta kabul etmeyebilir, daha ileri bir tarihe randevu verebilir. Ancak yerli-yabancı ayrımı yapılamaz. Yasal olmayan bu tür uygulamalar, denetimlerle engellenebilir. Böyle bir durumun tespiti halinde soruşturma açılması zorunlu hale gelir.”
İŞİN ÇİVİSİ ÇIKTI, DİKKATLİ İLERLEYELİM
Antalya’da hızla büyüyen sağlık turizminin bazı sorunları da beraberinde getirdiğini belirten Diş Hekimleri Odası Başkanı Dr. Gassan Yücel, sektörde kalite ve sürdürülebilirliğe darbe vuran sorunlar çözümsüz hale gelmeden yasal değişikliklere ve sıkı denetime ihtiyaç olduğunu vurguladı. Sağlık turizminde oluşan ani talep yoğunluğunun iyi yönetilmesi gerektiğini ifade eden Yücel, şöyle konuştu: “2017 yılında çıkan Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Yönetmeliği, çok hızlı çıkarılmış ve detaylar üzerinde yeterince durulmamış bir yönetmelikti. Sağlık turizmi yetki belgesi almış ya da almamış acenteler aracılığıyla bu iş yapılmaya başlayınca, iş tamamen ticarete döküldü. Özellikle resmi olmayan aracı kurumlar bu işin çivisinin çıkmasına sebebiyet verdi.”