Toplam satışlarda lüks segmentin payı, bir yılda 7,3 puan artarak yüzde 18’e dayandı. Orta gelir grubunun artık otomobil alamadığını belirten uzmanlar sektördeki yapısal değişime dikkat çekerek önlem istedi.
Satışlarda rekor yılı geride bırakan Türkiye otomotiv pazarı, yıla yüzde 14’e yakın daralmayla başladı. Daralan pazarda, vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentindeki araç satışları yıllık bazda yüzde 29 azalırken, D, E ve F segmentini kapsayan lüks otomobil satışları ise yüzde 32’nin üzerinde arttı. Lüks segment araçların payı son bir yılda 7,3 puan artarak yüzde 17,7’ye ulaştı.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) dün açıkladığı verilere göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç satışları, ocak ayında geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 13,9 oranında azalarak, 68 bin 654 adede geriledi. Geçen ay, otomobil satışları yıllık bazda yüzde 12,6 düşerek 55 bin 944 adet olurken, hafif ticaride ise satışlar yüzde 18,8 azalarak 12 bin 710 adet olarak gerçekleşti.
Ocak ayında daralan pazara rağmen lüks segment araçların satışları artırması dikkat çekti. Ocak ayında vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araç satışları yıllık bazda yüzde 29 azalırken, D, E ve F segmentini kapsayan lüks otomobil satışları ise yüzde 32’nin üzerinde arttı. 2024’te rekoru sayıyı gören araç satışlarındaki artış, D ve üstü araçlara yönelik talepten kaynaklandı.
Ocak 2024’te yüzde 10,4 seviyesinde bulunan D ve üstü segmentlerdeki araçların toplam satışlar içindeki payı aralık sonunda yüzde 14,3’e, Ocak 2025’te ise daha da hızlanarak yüzde 17,7 ile veri tarihinin en yüksek seviyesine yükseldi.
“Dar ve orta gelirli vatandaş otomobil alamaz hale geldi”
Otomotiv veri ve analiz şirketi Cardata’nın CEO’su Hüsamettin Yalçın, lüks otomotiv sektöründeki hızlı yükselişin piyasadaki yapısal değişimin bir göstergesi olduğunu vurgulayarak, “Yapısal değişiklik bir toplumdaki en büyük tehlikedir. Dar ve orta gelirli vatandaş otomobil alamaz hale geldi. Vergi ve başka reformlar şart” dedi.
Son dönemde Türkiye otomotiv pazarında dikkat çeken en önemli gelişmelerden birinin, lüks segment araç satışlarının artış göstermesi olduğunu belirten Yalçın, konuyla ilgili şunları söyledi: “Türkiye’de otomobil sahipliği giderek daha fazla üst gelir gruplarına kayarken, orta sınıf için erişilebilir modeller azalıyor. Eğer bu süreç devam ederse, önümüzdeki yıllarda Türkiye’deki otomotiv pazarının yapısında kalıcı bir değişim görebiliriz.” (Ekonomi)
More Stories
TÜRSAB’dan Sağlık Turizmi Çalıştayı
Rize’de Ruhsatsız Tesisler Mühürleniyor
Neuer, Bayern Münih ile Sözleşmesini Uzattı